Bortom tekniken och dimridåerna

Ni bara måste kolla in intervjun med mig, Henrik Widaeus och Joakim Vollert. Jag tycker vi lyckades förmedla både känslan och det väldigt konkreta som skall komma ut ur buren. Det här är inget jippo även om det är spektakulärt, det här skall resultera i något väldigt konkret – material till LGR11 och GY11. Punkt.

I intervjun nedan nämner jag viktiga personer för mig och för vår idé The Cage!

Kolla in 5 minuter in i klipper…kärlek!

Watch live streaming video from 24hrs at livestream.com

24h live utan avbrott…


En provokatör som alltid bjuder in till diskussion!

Det här är personer som vill lite mer.

Navid Modiri för hans sätt att ständigt utmana mig att vilja bli bättre, Johan Ronnestam för hans idéer av skola och kompetenser och slutligen Richard Gatarski för hans ständiga provokationer och utmaningar av idén skolan. Alla viktiga på sitt sätt, alla olika aspekter av mitt lärarjag, alla ger mig energi och idéer för att fortsätta verka för en skola som vill lite mer. Notera transparensen, energi och viljan att förändra.

Och på måndag smäller det för oss!


The Cage: en bur för skolutveckling from Lärarnas Nyheter on Vimeo.

Men när jag läste Anne-Maries text på bloggen slogs jag av hur enkelt men samtidigt otroligt svårt det här med lärarskapet är. Läs, njut och begrunda! Den här texten tar jag med mig in i buren…

Kära vikarie,


Jag har ungefär 39 graders feber. Fick det i natt. Oroar mig mer över mina elever och hur jag i febermatthet och frossa ska skriva en lektionsplanering för de sex lektioner du behöver för att vara i min klass. Jag inser att det inte bara behövs planeringar. Det behövs också vägledning hur att möta min klass, berättelse om teorierna bakom den organisation jag byggt upp, min syn på lärandet och min syn på elevaktiviteterna. Jag önskar att jag kunde ge dig det i all hast. Det kan jag inte. Det tog mig fyra år att utbilda mig till lärare. Det tog flera år att lära mig yrket på plats. Det tog många år att bygga upp en tillåtande och utmanande lärorganisation i klassrummet. Alltså. Det är svårt att ge dig allt det. Men här är planeringen.


Om det går tokigt så skyll inte på eleverna! Skyll mer på influensan!


Med all pedagogisk vänlighet,


Anne-Marie

Share