Jag kommer till jobbet och två saker händer samtidigt – 11 morgontweets som respons på min fråga om elevernas bedömarkompetens. Härligt! Det får jag ta mig an under lunchen och fortsätta dialogen med alla härliga kollegor på nätet. (ps. har ni tänkt på att lärarnas utvidgade kollegium, våra konversationer och vårt lärande på nätet, är en MOOC?)

Mitt grubbel kring elevernas bedömarkompetens om man kan hitta system där eleverna faktiskt skriver sina egna omdömen och sätter sina egna betyg är jag tydligen inte ensam om. Många verkar vara inne på att de kan med rätt förutsättningar sätta sina egna betyg. OK, det här kommer ge ny energi till vårt arbetslag och vår förmåge- och verktygslåda.

Sedan ser jag det här:

”Skolinspektionens bedömare är lika oense mellan sig själva”

REPLIK. Skolinspektionens expertbedömare sätter ofta ett annat betyg på elevernas prestationer i de nationella proven än vad elevernas lärare gör. Det visar Skolinspektionens rapport till regeringen, ”Lika för alla”, och en specialstudie av nationalekonomerna Björn Tyrefors Hinnerich och Jonas Vlachos, redovisade på DN Debatt (8/9). Från detta drar nästan alla kommentatorer – från Expressens ledarsida till utbildningsministerns statssekreterare – slutsatsen att problemet kan lösas genom att betygsättningen flyttas från skolornas lärare till de externa bedömarna (rekryterade av ett företag på uppdrag av Skolinspektionen), skriver Hans Bergström.

Men faktum är att skillnaden inbördes mellan Skolinspektionens expertbedömare är precis lika stor som mellan dessa bedömare och lärarna! Skolinspektionen bekräftar på förfrågan att i mellan 30 och 40 procent av fallen sätter de externa expertbedömarna olika betyg på en och samma elevprestation! Detta trots att dessa bedömare är särskilt utvalda, har fått extra utbildning för uppdraget och därtill getts hela tre månader på sig för att rätta 100 prov, medan vanliga lärare har att klara sin rättning på en vecka.

DN

Suck. I en skola som skall ge eleverna redskap för samtiden, lära eleverna om sitt eget lärande och hjälpa dem till ett lustfyllt och livslångt lärande kanske det inte är mer än rätt att de även får sätta sina egna betyg?

Pernilla Lundgren tipsade mig om denna lilla juvel med Hattie – Self reported grades with John Hattie.

Self reported grades with John Hattie

——-

Del 1: En prezi om teknik, studier och dialog

Del 2: Disruptiv skola och elevernas bedömarkompetens