> Vi är precis i en process där Nacka Gymnasium sonderar marknaden efter digitala läromedel. Vi behöver material till vår 1:1-satsning och jag vill veta vad som erbjuds idag, hur det används samt hur förlagen ser på framtiden. Jag läste precis Heyjudes blogg och hennes reflektion kring innehåll och kunskap. (läs den!)

This was when content was king and the teacher was the sage on the stage.

Samtidigt som jag satt och tog in hennes idéer om framtiden och lärande hade jag precis fått ett tips via Twitter-nätverket om Shmoop.com. En helskön och prisbelönt sajt om litteratur, poesi och historia – gratis. Och min första spontana tanke blev denna: hur skall förlagen tävla med denna typ av sajter och hur ser lärarens roll ut i framtiden?

Det är ett minne blott när läraren kom till byn med en bok i handen och jordgloben under armen, all världens kunskap samlad i en person. Idag förväntas man kunna det senaste om svininfluensan samtidigt som det händer, om inte annat måste man kunna leda eleverna rätt i deras kunskapsiver. NE har en artikel om det och Hans Rosling diskuterar det. Men hur skall förlagen kunna tävla med denna förväntan på aktualitet? Självklart med sitt redaktionella innehåll, men hur? En väg skulle faktiskt kunna vara via svininfluensan – kolla in denna artikel från KK-stiftelsen som handlar om spelet Coral Cross. Ett rollspel som skall simulera en möjlig pandemi på Hawaii.

Hur hjälper vi våra elever till kunskap idag och i framtiden? Vad skall vi prioritera och lägga våra resurser på? Hur skall vi hjälpa dem att sortera och filtrera det enorma informationsflöde efter fakta, och hur skall vi som lärare kunna hålla oss uppdaterade?