Hej Helen – kul att du är med i #digiskol!

 

 

Du undrade lite om Edcamps och TeachMeets, så jag tänkte berätta lite om dessa knytkonferenser ur mitt perspektiv och samtidigt passa på att försöka klara av ett av mina personliga “kursmål” i Digitala Skollyftet – att personligen försöka hjälpa någon i #digiskol att göra något som de inte gjort förut. Så Helen, är du sugen på att kicka igång en knytkonferens? Jag hjälper dig!

Från Edcamp.se:

Vad är då en knytkonferens?

Du har säkert varit på ett knytkalas då du tog med dig sånt du gjort förr eller något nytt du provat, en paj, en kaka eller något annat gott som du gillat. På kalaset har du fått möjligheten att testa det andra gillat. En del har du tagit mycket av, annat har du avstått. Hur lyckat det hela varit beror både på dig och på de andra. Man kan säga att knytkonferensen är du och de andra, samlade runt ett angeläget område.

På en knytkonferens tar du med din kunskap och nyfikenhet. Antingen tar du upp ett ämne som du vill bolla lite om eller så går du på en session där någon annan tar upp ett ämne som du är nyfiken på. Ibland har knytkonferenser ett tema man utgår ifrån men oftast inte. Den utgår istället från det deltagarna på plats de facto visar sig intresserade av.

Jag fick upp ögonen för TeachMeet när jag var på BETT-mässan januari 2009 och blev verkligen förälskad i konceptet, glada lärare som träffades och pratade pedagogik samtidigt som det knappades frenetiskt på datorer och mobiler när folk twittrade och fotograferade.

Det skall vara kul att vara lärare!

Och några av dem som jag träffade där i London har jag fortfarande kontakt med och utbyter idéer med titt som tätt. Och på sätt och vis är en knytkonferens lite som #digiskol då man innan träffen samlas virtuellt kring en idé, planerar, utbyter idéer, delegerar ansvarsområden, och hela evenemanget före, under och efter andas skolutveckling och lärande – i såväl fysiska som virtuella rum och idén med “Sharing is caring” blir så påtaglig, där twitter blir som en länk och smörjmedel som åstadkommer  fysiska möten och häftiga kunskapsutbyten (ungefär som när jag fångade upp din tweet på #digiskol – utan hashtaggen hade jag missat dig). Jag minns speciellt när jag rusade fram till Tom Barrett 2009 och “Hi, I´m that Swedish teacher who tweeted you a week ago…” – och fick en kollegialkram. Lite fånigt kanske, men han var en av de första utländska lärare som jag följde på Twitter och sedan fick en chans att träffa och diskutera med.

Men jag ville utveckla konceptet en nivå, det saknades en dimension för mig i London, och det var att göra det mer öppet och publikt för alla kollegor som inte kunde närvara på plats. Så med hjälp av Richard Gatarski riggade vi kameror och körde en riktigt snygg sändning som gick land och rike runt, och vi kunde alla fånga upp frågor och reflektioner  via Twitter, och man behövde inte vara på plats fysiskt för att kunna ta del av kompetensutvecklingen och ordet var fritt – oavsett om du var på plats eller inte. Var du på twitter, följde hashtaggen eller sändningen, i realtid eller efteråt, kunde du bara hoppa in i kunskapsutbytet och dela med dig.

Fotot på twitter är från TeachMeet 2009 och är plåtat av Lasse Keybets. En plötslig insikt när jag sitter och skriver är nog att evenemanget startade något i mig, en inre resa och ett lärande som jag fortfarande upptäcker och utforskar. Jag får nog återkomma till det här…

Skärmavbild 2013-10-30 kl. 09.02.51

Du bestämmer själv hur mycket du vill ha ut av det – du bestämmer själv över din “examination” och ditt lärande.

För mig är en knytkonferens som det Digitala Skollyftet

Ett par år senare fångar jag upp en tweet från Anna Kaya om att hon ville köra en Edcamp i Sverige – gissa vad som hände

Nu behöver inte alla knytkonferenser vara lika ambitiösa, jag har kört flera minimöten i Edcamp-stil istället för skolans klassiska 1,5h informationsmöte – ställ i ordning personalrummet, plocka ut fyra aktuella spår eller låt kollegorna välja angelägna ämnen, och kör. Jag har aldrig varit med om en misslyckad knytkonferens, då deltagarna själva står för innehållet och har ett ansvar för upplevelsen och utfallet.

Här har du Edcamp Sveriges hemsida och jag tror att Magnus Blixt drar det största lasset bakom sajten och administrationen i dagsläget. Här kan du även se ett Edcamp som jag anordnade om Spel och lärande. TeachMeet har ingen egen sajt per se men du kan hitta flera internationella TeachMeets här, och där finns även mitt första TeachMeet arkiverat – TeachMeet Skolforum 2009.

Så Helen, vad säger du? Skall vi hjälpas åt och arrangera någon knytkonferens? Du vet var jag finns!  🙂