Mitt jobb är att få andra att skapa de förutsättningar de behöver för att lyckas.

Här är några modeller och metoder för verksamhetsutveckling som jag använt som processledare och IKT-pedagog, det är en blandad kompott av sådant som jag hittat på, saker som jag utvecklat vidare, remixat eller bara inspirerats av. Några av inspirationskällorna är Brendon ClarkTerese Raymond, Karl Alfredsson, Henrik Widaeus, Kajsa Balkefors, Peter SandbergMaria Nordmark och Ewan McIntosh.

Comfort Zone

Här finns foton från workshops där jag inspireras av andra eller jobbar med nedanstående modeller, och ofta inspireras jag av information från HBR, Notosh, Innovationgames och Gogamestorm.

 

Cynefin

En modell som jag ofta har i bakhuvudet när det gäller förflyttning av en grupp. Var befinner de sig nu? Vart vill de? Hur tar de sig dit?

Min erfarenhet är att man ofta blir anlitad när en grupp fastnat i ‘kaos’, där de sedan en tid tillbaka befunnit sig fältet ‘Enkel’ men av yttre omständigheter tvingats förändra sig och förflyttningen har skapat en ‘kaotisk’ organisation. Därför går vi in och agerar tillsammans för att skapa förståelse för situationen, fånga mening och sedan skapar vi en handlingsplan för framtiden. Här har jag haft enorm nytta av Timperleys tankar kring professionellt lärande och hur man kan bygga en lärande organisation.

Om Cynefin

 Cynefin_1

Bläckfisken

För att snabbt orientera sig i ett problem eller inventera förmågor kan jag rekommendera denna modell, där man utgår från ett “tema”, och bygger sedan ut med “frågor” och “svar”. Försök att hålla ned tiden till 30 minuter, och försök att styra diskussionerna så att de hamnar på en lagom nivå där de inte tar över aktiviteten utan ger kraft framåt till 3-4 stycken inventeringsrundor.

Mer om modellen: http://www.gogamestorm.com/?p=617

squid Bläckfisken

Hexagonalt tänkande

Ett verktyg för att tänka i flera led och dimensioner (och mer rhizomatiskt). Denna  övning kan med fördel gå över i ett “Vem äger frågan?” för att se vem som skall ta tag i vad. Stort tack till Ewan McIntosh som introducerade hexagonen för mig.

Hexagoner (Gjorda av Johan Unosson)

Foto från #MIK365 i London / BETT

Foto från #MIK365 i London / BETT

Vem äger frågan?

En övning där man fördelar lappar eller hexagoner över ett antal stuprör, dessa nivåer och hierarkier ändras självklart efter grupp som man jobbar med, men idén är att gruppen behöver diskutera och ta ställning till vart frågan egentligen hör hemma – och vem som egentligen äger problemet – eller lösningen!

Vem äger frågan?

 

Aha!

En enkel modell där man planerar en aktivitet bakifrån och utgår från drömscenariot där eleven eller gruppen säger “Aha!”, och sedan arbetar man framåt längs med en tidsaxel.

Mer om modellen: http://gettingsmart.com/2014/04/keep-simple/

Aha! - på S:t Botvids Gymnasium

Aha! – på S:t Botvids Gymnasium

 

Skolans sju innovationsprinciper

Sju principer för att lyckas i utvecklingsprojekt, t ex 1-till-1 eller när man skapar en lärande organisation.

1. Ledningen
2. Skolkulturen
– Personal
– Idéer
– Linjering
– Kommunikation

3. Resurserna
4. Tålamodet
5. Processen
6. BHAG
7. Utförandet

Mer om principerna: http://pellepedagog.se/digital-education-revolution-en-forskningsoversikt/

 

Variabler och konstanter

Här är ett blogginlägg om Blended Learning, samt en övning med hexagoner  –  

Processledning

Processledning

 

Now – Wow – How

En modell som kan ge stöd i sorteringen och prioriteringen av idéer.

nowwowohow

Praktiska och kreativa workshops

Med hjälp av olika konkreta och visuella hjälpmedel skapar vi tydlighet och kraft i processen. Se Utvärdering av speldesignprojektet

20160614_100705

One-Shot video

One-Shot Video is a technique where participants use a smartphone to create a short video that illustrates their work. Mer info hos Interactive Institute och se exempel hos Väsby Lärlabb.

genericvideoguide-01-900x636