QR-koder, Bambuser och frågesport på biblioteket!

Nu har vi haft vårt första planeringsmöte om hur vi får in digitala resurser i det tryckta beståndet och hur vi kan flytta biblioteket som idé ut i skolans korridorer, in i klassrummen och ut på campusområdet. Delvis byggde vi vidare på mina gamla experiment med kopplingen QR, SCVNGR och Bambuser men det jag uppskattar med Mia och Elisabet är att de inte stannar där utan hela tiden färgar in och applicerar metoder och teknik in i deras miljö. Och även om de backar på vissa idéer (jag hade en idé om ett beduintält en gång!) så får jag alltid utrymme att bolla, prata och testa tankar på dem.

Biblioteket är en viktig pedagogisk resurs i en modern skola, men bara om vi själva gör den angelägen. Vi måste ladda skolbiblioteket med ett värde och sedan hitta nya former för interaktion och lärande för lärare och ungdomar, och det har verkligen mina  bibliotekarier lyckats med. De har informationskompetens och 1-till-1-tänk på näthinnan, och ibland är det så enkla saker som att se behovet av en sittgrupp med elkontakter för att eleverna vill krypa undan och sitta och jobba med sina laptops, som att tänka presentationsfilmer för litteratur via Bambuser.

Kolla in klippet, lyssna på deras idéer och följ dem på Twitter!

[bambuser id=”2486295″ height=”300″ width=”400″]

 

Fler inlägg inom samma ämne:

Skolans ekosystem, i biblioteket bland QR-koder och SCVNGR

Elevernas redovisning av Facebook i skolan med hjälp av #QR – #Skolankanstreama

 

Share