Energy 3566 av Casch52

Att synliggöra lärandet!
Terminen lider mot sitt slut och jag börjar så smått fundera över nästa läsår och nya projekt, och i mitt fall söker jag gärna idéer och uppslag utanför skolans väggar på bloggar som t ex PetterkarlssonSPOS, Ronnestam eller Infontology.

Nu senast var det stora aha-ögonblicket Oscar Bergs blogg The Content Economy, en blogg som jag visserligen följt en tid men det var en tweet från honom som fick min hjärna att spinna loss lite extra och ärligt talat så har jag inte kunnat sova ordentligt sedan dess (sitter på tunnelbanan och bloggar i denna stund). Ekosystem. Eko-eko-eko. Det blev som en meme som bet sig kvar, ett Gladwell-klibbigt budskap som jag bara behövde erövra, formulera om och få ur mig.
Oscar Berg skriver om kommunikation och hur man som kunskapsarbetare kan effektivisera sitt arbete och hur en organisation kan optimera sitt informationsflöde, hitta tidsvinster och framför allt arbeta ihop.
Everybody Can Make His or Her Voice Heard
An information system is to an enterprise what a financial system is to a national (and global) economy: it allows information to be transferred from those who have some information to those who need it.

Läs mer på: http://www.cmswire.com/cms/enterprise-collaboration/the-true-nature-of-a-social-intranet-011256.php

Jobbar vi smart och sprider lärarna sin kunskap på ett effektivt sätt?
Min ansats är en modell för en hållbar lärarkultur och skola. Om hur man som skola kan se på den energi och kunskap som dagligen produceras i klassrummen, hur vi borde hjälpas åt att sprida och dela den, hur vi borde involvera hela organisationen och hela skolan (även det fysiska rummet i kunskapsbyggandet), och hur man som lärare hjälper till med att tagga och definiera materialet så att allt blir enklare att hitta. Alla personer i skolan iklär sig rollen som både producent och konsument, en skola i lärande, där alla hjälps åt med att sprida och bygga kunskap för att sedan hitta mottagare i lärande – innanför och utanför skolans väggar.

Vi behöver låsa upp klassrummen, dela med oss av våra processer och låta eleverna bidra till utvecklingen.

“Flexible access to people and resources can be enormously powerful in a world driven by changes that, more often than not, lead us in unanticipated directions…we need to become more adept at ‘capability leverage’ – finding and accessing complementary capabilities, wherever they reside in the world, to deliver more value.” 

– From “The Power of Pull” by J Hagel, J S Brown, L Davidson 

De exempel som jag använder mig av är projekt som jag själv varit involverad i, där momentet syftat till att vara mer än bara ett projekt. Jag och eleverna har siktat på mervärde och synergier. (http://socialfuture2011.wordpress.com/ och http://wikipediaiskolan.wordpress.com/) Jag har varit tydlig med mina elever om att de inte bara kommer hjälpa sig själva, utan även hjälpa andra som är intresserade. Det kan vara övriga elever på skolan, andra lärare, föräldrar, folk på kommunen eller allmänheten. Men målet har hela tiden varit att putta gränsen framåt vad det gäller skola, kunskap och bildning.
När Per Kornhall på Skolverketskriver om Hattie sammanfattar han sina intryck med följande:

Skapa skolor, lärarrum och klassrum, där:

  • Lärare kan prata om sin undervisning, där misstag och problem ses som viktiga lärotillfällen
  • där man gärna lämnar felaktig kunskap och bristande förståelse bakom sig och 
  • lärare kan känna sig säkra att lära, lära om och utforska sin egen undervisning och förståelse.
Det här är en modell som jag vill diskutera och pröva på Nacka gymnasium, och det är ett tema som kommer föreläsa om under hösten så jag får återkomma med en rapport om hur det går!