Vad händer med skolan när IT-bubblan spricker?

Rasmus Fleischers skriver på sin blogg om ”Ryktet om den andra IT-bubblan, i tiohörningarnas tid” om en oro kring övervärderade bolag och att vissa drar paralleller till börskraschen 1997. Han avslutar sitt läsvärda inlägg med följande citat från Jane Walerud:

Nyligen publicerades ändå ett uttalande av den framgångsrika investeraren Jane Walerud, som menar att det uppstått en ny bubbla i Sverige, där teknikföretagen är våldsamt övervärderade.

När spricker den då?
”Förra gången det kom in riktigt mycket pengar i Stockholm var 1997. Då sprack techbubblan efter två år, så om jag ska tippa så tror jag den spricker om två-tre år nu också.”

Det som slog mig när jag läste texten av Rasmus Fleischer, de olika citaten från initierade personer, ”investerare och orakeltwittrare” var frågan om vad som händer med skolan om IT-branschen smäller och molntjänster och support rycks bort. I dagsläget investerar huvudmän och skolor massor av skattemedel i teknisk infrastruktur, verktyg och olika molntjänster dessutom investerar vi tid och energi på att fortbilda oss, utveckla metoder och lektionsupplägg kopplat till dessa molntjänster som är ”gratis”. Detta gratis blir då problematiskt och sannerligen riskfyllt i en tid av ekonomisk nedgång, dels för att de inte har en ekonomisk modell som bär sig men framför allt vad händer med all vår data, skolornas dokument och personuppgifter, som vi lagt i denna tjänst?

Vad händer med skolan när IT-bubblan spricker?

Slutligen undrar jag vilken typ av plan eller diskussion huvudmän och skolor för när det gäller risker och beroenden till branschen, tjänster och vår data samt vad som händer med skolan under en lång period av ekonomisk nedgång i IT-branschen? Är det någon som pratar om detta eller kommer det helt enkelt inte att hända?

Share