Computer Sweden skriver i en artikel om en akut brist på datorer i skolan. Tre av fyra lärare saknar en dator i Sverige, idag 2009. Chockerande. Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén ser det som en självklarhet att alla lärare ska ha tillgång till en egen dator.
”Ska vi ha världens bästa skola kräver det ny teknik”, säger hon.
Även Torbjörn Skarin på Metamatrix ser behov av åtgärder på nationell nivå.
– It-kompetensen hos lärarna och bristen på ett nationellt ramvek är stora begränsande faktorer. Det saknas en vision om vart vi vill nå, säger Torbjörn Skarin.
Stephen Heppell beskrev sitt tal på Framtidens Lärande så här:
In Sweden to deliver a keynote to a soul searching conference exploring education futures in the context of a government that has lost faith in ICT – curious since Sweden was at the heart of pioneering and hugely effective work back in the era of multimedia.
Var har visionerna tagit vägen, var är de modiga besluten och var finns ledarna som tar vår skola in i 2000-talet? Det här är inte den skola som jag jobbar i, jag har ynnesten att få jobba i en kommun som satsar på skolan men hur går det i övriga Sverige? Är det fritt fall eller kräftgång?
Rektorsakademin har i dagarna lanserat en tanke och en vision om utbilda pedagoger till ”Lärspridare” med uppgift att sprida pedagogisk utveckling bland sina kollegor samt att erbjuda skolledare avancerad ledarskapsutbildning med koppling till skolans styrdokument, förändringsledarskap och utveckling av ett modernt lärande.
Varje år kommer även ett TÄNK OM – konvent att genomföras där landets alla lärspridare och nytänkande skolledare samlas för att utbyta erfarenheter, lära nytt, uppmärksamma och stimulera till nya idéer. Ett heldagskonvent med seminarier och avslutande galamiddag med prisutdelning i olika kategorier, bland annat årets ”Lärspridare”.
Kan det vara något – prisutdelning och galamiddag? Det återstår att se, men jag är övertygad om att personerna bakom satsningen är intresserad av en framåtsyftande diskussion. Och det räcker för mig. Vi behöver mer kraft och energi in i skolan, och alla som vill bidra till den utvecklingen måste våga ta diskussionen och peka ut riktningen.