Jag noterade på LinkedIn att delar av nätverket hade stöttat Makey Makeys senaste produkt Makey Makey GO på Kickstarter. Självklart kastade jag mig in och stöttade dem jag med. Det är något med Makey Makey-plattan som ger lärare och elever en känsla av att ta kontroll över datorn, oavsett om man lekande lätt bygget ett fruktpianon eller mer avancerade övervakningssystem, så ger det oss den där naturliga sömlösa övergången mellan det fysiska och virtuella – där man med hushållsprodukter, skrot och skräp, ledande material tar kommando över tangentbordet, datorn och alla möjliga nätbaserade tjänster.
Självklart fick de en slant!
Men när jag läste igenom texten så reagerade jag på ordet Invention Literacy, först med skratt och nu med grubbel och allvar…
Invention Literacy
Vad är litteracitet egentligen?
Förmågan att kunna läsa och skriva.
Användning: Används idag i samma betydelse som engelskans literacy, vilket innebär att det är ett vidare begrepp som kan kombineras med andra begrepp som inkluderar förmågan att kunna skapa olika former av texter och att förstå och tolka desamma. Som på engelska kan vi således tala om exempelvis digital litteracitet och medielitteracitet.
Men kan vi verkligen använda ordet i alla sammanhang? Risken för att det blir urvattnat och fullständigt tappar betydelse känns överhängande, men samtidigt finns det något i deras argument (läs säljjargong) som jag kan köpa rakt av och det är förmågan att skapa, knyta samman och bygga nytt med IT som formbart ämne. När hela världen blir uppkopplad, människor med nätet i kläderna, klockorna eller inopererat, vilken läsförmåga av omgivningen och alla dataströmmar kommer krävas för att inte bli underkastad Big Data utan frigöra dig?
En del av MIK? Självklart! Som en litteracitet? Jag vet inte, men under tiden så bygger jag ett piano av play doh och en hammare!