>Målgruppsanpassad undervisning

>

Skolverket skriver på sin hemsida om den bloggande biologiläraren Per Anderhag, hans syn på kunskap och hur han använder bloggen som resurs för att nå eleverna. Jag gillade visserligen hans syn på internet och bloggen men anledningen till att jag fastnade för hans berättelse var just hans utgångläge. Bloggen var inte självklar för honom, men när han väl började använda den kom fördelarna allt eftersom. Plötsligt fick han en ny kanal att kommunicera tankar, tips och filmer. Här kan han nu reflektera och nå sina elever i och utanför skolan, hela Sverige kan nu avnjuta Agapaddor och eukalyptusträd. Och slutligen, något som jag tycker är så häftigt med att hans blogg – andra lärare kan nu få inspiration och diskutera biologi via hans sajt. Toppen!

Jag önskar att fler lärare kastade sig in och testade wikis, bloggar och twitter för att se hur det känns. Det här är anledningen till att jag vill provköra Twitter med några utvalda lärare i Sverige, få dem att testa något nytt och se om de hittar några fördelar med verktyget. Något jag är övertygad om!

Kolla in Per Anderhags blogg!.

Share