Del 1: De tre dimensionerna i lärlabb och makerspaces
Del 2: Projects, Passion, Peers & Play
Läsningen av Lifelong Kindergarten fortsätter, och jag har nu det sista kapitlet kvar, ”Creative Society” – och idéerna fullkomligt poppar som popcorn i huvudet.
Det är intressant och roligt för någon som mig att få ta del av så många års erfarenhet som Mitchel Resnick och hans Lifelong Kindergarten-group har av design, byggnation, projekt, forskning och problem i skärningspunkten mellan:
- formellt- och informellt lärande
- skola, labb och makerspaces
- lek och kreativitet
Det är ju i detta spänningsfält som jag jobbat i sedan flera år tillbaka i Väsby, men även där jag placerat mitt egna lärande i olika former av informella grupper, tankesmedjor eller andra projekt.
Några trådar som jag sammanfogat i mitt eget huvud är:
- Fortsätt undersöka lekens roll och kraft
- Design och designtänkande i förhållande till idéer om frihet och struktur
- Sammanfoga alla källor kring kreativitet och principer för kreativt arbete till ett manifest.
- Ett ontologiskt raster över makerspace (+scratch och lego). Resnick är inne på just denna dimension i sina labb/workshops för att uppmuntra barn och vuxna att gör oväntade saker med material – vilket kan leda till något nytt och spännande.
Jag noterade precis att MIT Media Lab och Mitchel Resnick har byggt en lärmodul med ’Learning Creative Learning’ som bygger på Lifelong Kindergarten. Kan vara värd att kolla upp…