Skolstart måste väl vara en av de där rosaskimrande ögonblicken som vi vuxna laddar med förväntningar – tillsammans med bröllopet och semestern. En glad unge som springer till sin nya skola, med skumpande ryggsäck och färgglad keps – och på skolgården står en hel klass som förväntansfullt väntar på läraren som skall ropa in dem. Allt är nytt, allt är spännande och en hel värld ligger framför dem. Jag måste erkänna att jag grubblar en hel del nu. Min son har precis börjat ’sexårs’ och han är så långt ifrån den där glada sexåringen som man bara kan komma. Han tycker det är stökigt, rörigt och har inte riktigt hittat någon kompis ännu. Varför skall jag gå hit? Varför ringer den där klockan? Måste vi stå på led så där? Varför har jag inga vänner här?
Det här är samtidigt som jag lyssnar på några föreläsningar av John Taylor Gatto där han talar om skolan som ett instrument för kontroll och disciplin. Fängelseliknande byggnader, fyrkantiga block av lektionstid och klockor som klämtar. Uppmuntrar vi till kunskapsinhämtning i denna miljö, och ställer vi de rätta frågorna, har vi de rätta kraven inför morgondagens samhälle? Jag är tveksam. Jag läste två bloggar nu på morgonen, dels Will Richardsons, där han tar upp frågor som föräldrar egentligen borde ställa till sina barn. Samt i förlängningen, saker som vi borde förvänta oss av skolan. Men också en blogg från Singapore där de istället för att fråga barnet vad de lärt sig idag – fråga dem vilken fråga de ställde till läraren idag.
My mother made made me a scientist without ever intending it. Every other Jewish mother in Brooklyn would ask her child after school, “So? Did you learn anything today?” But not my mother. She always asked me a different question. “Izzy,” she would say, “did you ask a good question today?” That difference – asking a good question – made me become a scientist.
Elegant. Så istället för vad lärde du dig idag, kanske vi skall ställa nya frågor till våra barn?
– Vad gjorde du idag som var meningsfullt?
– Vad lärde du dig om världen idag?
– Vem arbetar du med?
– Vad överraskade dig idag?
– Vad gjorde lärarna tillsammans med er idag?
– Vad instruerade du en kamrat i?
– Vilka frågor söker du svar på?
– På vilket sätt förändrade du världen idag, i stort eller smått?
– Vad delade du med dig av till världen idag?
– Vad vill du veta mer om?
– Vad kommer du minnas med denna dag?
– Vad fick dig att skratta idag?
Frågor för alla lärare och IKT-pedagoger som läser detta:
– Vad lärde du dig om dina elever idag?
– Vad lärde du dig av eleverna idag?
– Vad inspirerade du dem till att skapa idag?
– Vad behöver du lära dig för att bli en bättre lärare?
– Vem kan hjälpa dig att bli den läraren?
– Vad delade du med dig av till världen idag?
Någon som vill bygga på med några frågor eller tankar, eller tips om hur man stöttar en sexåring?