Live från Nacka gymnasium – lustfyllt och allvarligt!

[Livesändningen http://bambuser.com/v/2372045 Ljudet kommer vid 2:38]

[Livesändningen http://bambuser.com/v/2372073]

Idag kl 13:20 sänder vi live från skolan och vårt rhizomatiska klassrum. Den här gången från ett av skolans heligaste heliga – ett personalrum. Eleverna har idag en första redovisning av sin projektplanering , och en möjlighet att diskutera och ventilera sitt projekt och sina idéer med klassen och läraren. Och istället för att bara stå och prata inför klassen, eller lämna in ett papper till läraren får de nu förhålla sig till och prata om sitt språk, sitt material och sin TV-show i en webbsändning live. Med automatik tror jag att eleverna behöver förhålla sig till det faktum att människor kan/kommer titta på dig när du pratar om ditt upplägg och du får en chans att fundera på hur de anpassar sitt vokabulär och kroppsspråk och hur de på ett pedagogiskt och tydligt sätt presenterar sin programidé, utan svammel och innantilläsning.

Tänk elevator pitch! Lustfyllt och allvarligt!

Görel och Åsa från UR

I samband med att jag träffade UR så passade jag på att be om en liten kort hälsning från Görel och Åsa, vilket blev en trevlig inledning på förra lektionen! Och vi delade verkligen många tankar och lärande och hur man bygger kunskap tillsammans. Så här ser jag på saken, om jag hela tiden får dem att förhålla sig till mediet TV/webb och sig själva samt ger dem chansen att diskutera och reflektera kring innehållet i kursen så möjliggör vi tillsammans lärandesituationer som annars skulle ta längre tid att uppnå eller vara svårfångade. Skolan skall vara lustfylld och häftig, men tala kring kunskap och lärande med stort allvar!

MVG-kriterier för Svenska C.

Eleven visar vid analys av talat och skrivet språk hur språket speglar samhälleliga, kulturella och individuella skillnader.

Eleven granskar och värderar kommunikation av olika slag utifrån teoretiska kunskaper inom området, drar egna slutsatser och tillämpar sina kunskaper och erfarenheter i både tal och skrift.

Eleven prövar olika uttrycksmedel och vägar för att framföra budskap, granskar och drar slutsatser om effekter på mottagaren samt bearbetar och experimenterar för att uppnå avsedd verkan.

Körschemat och grupperna:

‎13.30: Högskolegruppen
13.40: Spelgruppen 
13.50: Mediapåverkan
14.00: Nyordsgruppen
14.10: Språkpåverkan
14.20: Information inför studenten 

Här är kriterierna som de får i samband med lektionen, där vi tillsammans kan boka av uppnådda mål.

[scribd id=81804577 key=key-1hmiasc30xqpzms62r0j mode=list]

 

Share