I samband med att Väsby kommun söker lämpliga makerspace-lokaler och Väsby Lärlabb får fler frågor om workshops kopplat till makerrörelsen och datalogiskt tänkande parallelläser jag Isa Jahnkes Digital Didactical Designs och Mark Hatchs The Maker Movement Manifesto för att hitta mina egna ingångar till skolan, läroplanen och didaktiken.
Deltagarstyrd yta som tillhandahåller teknik, verktyg och utbildningsmöjligheter för intresserade. Denna kreativa miljö ger möjligheter att designa, prototypa och tillverka saker med verktyg som annars vore omöjliga att få tillgång till, såsom 3D-printers, scannrar, symaskiner och lödstationer. Men framför allt det fria flödet av lärande, idéer och resurser – DIY (Do it yourself) och DIT (Do it together) är viktigare principer än verktygen för ett makerspace.
I Marks bok stötte jag på makermanifestet och tänker ge mig på att försöka översätta den. Jag har hittat makertjejs fantastiska översättning, men jag är även ute efter beskrivningen under varje rubrik och gärna tänka, diskutera och testa formuleringarna i en skolkontext där innehållet helst skall hålla för förskolan till gymnasiet och biblioteket.
Här är Makertjejs ursnygga plansch designad av Cecilia Mella med text av Harriet Aurell. Läs mer på deras sajt.
Här är länken till dokumentet och självklart så delar jag med mig av allt material och är det så att jag designar upp den så släpper jag den i CC-0.