Nedan är ett klipp från Code.org som heter What most schools don’t teach där de anser att skolan borde tillhandahålla fler kurser inom programmering. Filmen innehåller intervjuer med Bill Gates, Mark Zuckerberg, Ruchi Sanghvi, Elena Silenok och Gabe från Valve om deras första steg inom programmering och hur det gick sedan. Men framför allt, det är en bransch i ständig förändring och de behöver arbetskraft och kompetens för att kunna fortsätta utvecklas.
Every student in every school should have the opportunity to learn to code
Jag funderar på vilka andra områden som skolan missar eller helt enkelt blundar för, och för att lyfta frågan ännu en nivå, räcker det med att bara kunna kod idag? Jag tror att det är i spänningsfälten mellan kompetenserna som de nya innovationerna skapas; i skärningspunkten mellan teknik, musik och programmering föddes Spotify; i skärningspunkten mellan sociologi, spel och programmering föddes FarmVille; i skärningspunkten mellan statistik, design och programmering föddes Gapminder.
Nätet och koden är såväl ett smörjmedel som en katalysator för vårt samhälle idag, det finns överallt. Och på Codeacademy kan du lära dig att koda, gratis, på nätet, i din egen takt. Men vi får inte glömma bort all den kunskap som korsbefruktar och inspirerar programmerarna och innovatörerna – konsten, litteraturen och teatern.
På sportlovet var jag och min nioåring i London för ett besök på Science Museum och deras Google Web Lab. Där fick vi spela och programmera musiksnuttar med andra i världen, fotografera oss och bli avbildade av en robot eller testa visualiseringar och serverhoppen av en bildsökning på Google. Nätet är multidiciplinärt, holistiskt och i ständig förändring, men är vi det?