Energy 3566 av Casch52 |
Att synliggöra lärandet!
Terminen lider mot sitt slut och jag börjar så smått fundera över nästa läsår och nya projekt, och i mitt fall söker jag gärna idéer och uppslag utanför skolans väggar på bloggar som t ex Petterkarlsson, SPOS, Ronnestam eller Infontology.
Everybody Can Make His or Her Voice Heard
An information system is to an enterprise what a financial system is to a national (and global) economy: it allows information to be transferred from those who have some information to those who need it.
Läs mer på: http://www.cmswire.com/cms/enterprise-collaboration/the-true-nature-of-a-social-intranet-011256.php
Min ansats är en modell för en hållbar lärarkultur och skola. Om hur man som skola kan se på den energi och kunskap som dagligen produceras i klassrummen, hur vi borde hjälpas åt att sprida och dela den, hur vi borde involvera hela organisationen och hela skolan (även det fysiska rummet i kunskapsbyggandet), och hur man som lärare hjälper till med att tagga och definiera materialet så att allt blir enklare att hitta. Alla personer i skolan iklär sig rollen som både producent och konsument, en skola i lärande, där alla hjälps åt med att sprida och bygga kunskap för att sedan hitta mottagare i lärande – innanför och utanför skolans väggar.
Vi behöver låsa upp klassrummen, dela med oss av våra processer och låta eleverna bidra till utvecklingen.
“Flexible access to people and resources can be enormously powerful in a world driven by changes that, more often than not, lead us in unanticipated directions…we need to become more adept at ‘capability leverage’ – finding and accessing complementary capabilities, wherever they reside in the world, to deliver more value.”
– From “The Power of Pull” by J Hagel, J S Brown, L Davidson
Skapa skolor, lärarrum och klassrum, där:
- Lärare kan prata om sin undervisning, där misstag och problem ses som viktiga lärotillfällen
- där man gärna lämnar felaktig kunskap och bristande förståelse bakom sig och
- lärare kan känna sig säkra att lära, lära om och utforska sin egen undervisning och förståelse.