I april drar jag upp mina bopålar från Väsby Makerspace och flyttar mig lite söderut. Sundbyberg Stad skall bygga ett makerspace och science center, med arbetsnamnet KVASAR, och jag har fått förtroendet att bistå staden med tankar och inspel.
En kvasar är en extremt ljusstark och aktiv galaxkärna.
Nu tar Förskolorna i Sundbyberg ett steg i skapandet av detta starkt lysande fenomen! Till de kommunala förskolorna skapar vi nu ett Makerspace och på sikt även ett Science Center där pedagoger kan få inspiration och kompetensutveckling, antingen tillsammans med barngruppen eller med kollegor.
Det känns enormt spännande att återigen få chansen att bygga upp något tillsammans med verksamheterna i Sundbyberg och med en ambition som sträcker sig till 2030 och vidare!
Den dynamisk duon fortsätter i Sundbyberg
Extra roligt är att min kollega Amanda Edin börjar samtidigt med mig som Utvecklingsledare i Sundbyberg. Vi har onekligen varit en dynamisk duo i arbetet i Väsby, så det känns fantastiskt kul att få fortsätta jobba med en så kunnig och kreativ kraft som Amanda!
Fyra år av utvecklingsarbete i Väsby
Jag har jobbat fyra år i Upplands Väsby och det har nog varit en av de mest positiva och lärorika perioderna i mitt professionella liv. Under denna period har jag fått ynnesten att jobba med kommunens alla huvudmän, kommunala som fristående, med olika typer av projekt och på olika typer av arenor. Med allt från tramsbottar till 3D-printing i förskolan. Från ’Leda digitalisering’ med huvudmän till återbruksprojekt med lådbilar!
Under denna period så blev Väsby Makerspace svaret på huvudmännens fråga om ett centralt kompetenscenter – en plats där barn, elever, pedagoger och skolledare kunde träffas, fortbilda sig och även utbyta idéer mellan näringsliv, akademin och offentlig verksamhet. Men framför allt en plats där man fysiskt och/eller virtuellt kunde få hjälp i sitt arbete med digital kompetens, programmering och it-strategisk ledning.
Men kanske viktigast av allt är att vi skapat en plats där barn, elever och pedagoger känner sig hemma! För det är onekligen en plats som rymmer skratt, hisnande insikter samt pedagogiska och didaktiska frågor – på ett roligt och utmanande sätt!
Så att säga upp sig från Väsby Makerspace är inte som att säga upp sig från vilket jobb som helst. Vi är många som jobbat och bidragit till att bygga den platsen så som den ser ut idag, men jag har ändå varit med sedan dag ett och sett en idé växa till något enastående!
Nu lämnar jag över Väsby Makerspace till ett nytt team, som är minst lika kompetenta och engagerade, som får ta mötesplatsen till helt nya höjder.
MakEY
Jag kan inte låta bli att även tipsa om forskningsprojektet MakEY – Makerspaces in the early years: Enhancing digital literacy and creativity’. (MakEY). Ett forskningsprojekt med deltagande universitet och lärare från flera länder som alla vill undersöka digital kompetens hos yngre (år 3-8).
Deras ambition är att undersöka litteracitetsbegreppet och vilka kreativa förmågor och uttryck som uppstår i mötet med ett makerspace. Vad händer när yngre barn får jobba med t ex 3d-skrivare, laserskärare och elektroslöjd? Och det är precis det som blir ansatsen för KVASAR och mitt nya jobb – vad händer i det mötet?
Tack tack och hej hej!
Så, det är väl dessa erfarenheter och tankar som jag tar med mig till Sundbyberg men jag vill också rikta ett jättestort tack till hela temat i Upplands Väsby för att ni i stort och smått hjälpt till att bygga och definiera denna plats samt möjliggjort mitt eget lärande! Tack!
Hej hej Sundbyberg! Vi ses i april! 🙂