Del 1: De tre dimensionerna i lärlabb och makerspaces
Del 2: Projects, Passion, Peers & Play
Läsningen av Lifelong Kindergarten fortsätter, och jag har nu det sista kapitlet kvar, ”Creative Society” – och idéerna fullkomligt poppar som popcorn i huvudet.
Det är intressant och roligt för någon som mig att få ta del av så många års erfarenhet som Mitchel Resnick och hans Lifelong Kindergarten-group har av design, byggnation, projekt, forskning och problem i skärningspunkten mellan:
- formellt- och informellt lärande
- skola, labb och makerspaces
- lek och kreativitet
Det är ju i detta spänningsfält som jag jobbat i sedan flera år tillbaka i Väsby, men även där jag placerat mitt egna lärande i olika former av informella grupper, tankesmedjor eller andra projekt.
Några trådar som jag sammanfogat i mitt eget huvud är:
- Fortsätt undersöka lekens roll och kraft
- Design och designtänkande i förhållande till idéer om frihet och struktur
- Sammanfoga alla källor kring kreativitet och principer för kreativt arbete till ett manifest.
- Ett ontologiskt raster över makerspace (+scratch och lego). Resnick är inne på just denna dimension i sina labb/workshops för att uppmuntra barn och vuxna att gör oväntade saker med material – vilket kan leda till något nytt och spännande.
![](https://usercontent.one/wp/pellepedagog.se/wp-content/uploads/2019/02/20190206_150126-1024x576.jpg?media=1711091752)
![](https://usercontent.one/wp/pellepedagog.se/wp-content/uploads/2019/02/20190206_150159-1024x576.jpg?media=1711091752)
![](https://usercontent.one/wp/pellepedagog.se/wp-content/uploads/2019/02/20190206_150244-e1549462982966-576x1024.jpg?media=1711091752)
Jag noterade precis att MIT Media Lab och Mitchel Resnick har byggt en lärmodul med ’Learning Creative Learning’ som bygger på Lifelong Kindergarten. Kan vara värd att kolla upp…