Om pedagogiska rum…

Jag är så lycklig, tänk att skola och lärande kan vara så kul! Och nu pratar jag inte om mitt eget lärande, utan elever som plötsligt upptäcker en inre motor och ger sig i kast med olika utmaningar.

Vår serie med exkursioner har dragit igång, och jag hakade på för att stötta med IKT-kunskaper, hurrarop och tankar kring dokumentation. Plötsligt halkar jag och två elever efter och vi ser en liten göl med konstiga blad…

Jag kände mig tvungen att smälla ihop en liten film och dela med mig av det här ”lärande-ögonblicket”. Det där ögonblicket när de är i en lärandezon och de söker nästa, och nästa, och nästa utmaning. Det där regisserade wow-ögonblicket som man bara ser på film, elevers ögon som lyser och en pedagog som står och reciterar Keats på katedern – jag lyckades fånga det på film.

Verkligheten och skolarbetet!Det autentiska! Det verkliga! Det berörande! Det som angår. Relationen, stoffet, samtalen, dialogen, kommunikationerna, ögonkontakten, skrattet, allvaret, närheten, fokuset, viljan, lärarengagemanget, berättelsen, återberättelsen!

Anne-Marie Körling

Share