DIGITAL LITTERACITET – EN NY KUNSKAPSKULTUR?
Är skolan redo för en anpassning till förändrade roller, förändrade mål och en förändrad syn på hur utbildning kan gå till? Är det ens möjligt utan att vi utmanar vår syn på vad kunskap är? Är du redo att lyfta samtalet från IT-verktyg till digital litteracitet? Detta är ett spår för dig som vill bli utmanad i framtidens kunskapskultur och där vi pratar om t.ex. MOOC och MIK.
En dröm går i uppfyllelse – jag får anordna ett spår på BETT och tillsammans med min kollega Johan Unosson kommer utforska skärningspunkten mellan lärande, identitet, teknik och internet. Och vi kommer få chansen att lyssna på och utmanas av ingen mindre än Bonnie Stewart.
Hon forskar på University of Prince Edward Island kring effekterna och fördelarna med MOOCs, samt skriver på boken xEducation tillsammans med Dave Cormier och George Siemens. Här hennes senaste artiklar från The Guardian (UK) och Inside Higher Ed
Blogg: http://theory.cribchronicles.com/
Twitter: https://twitter.com/bonstewart
Från hennes senaste blogginlägg:
Ding dong, the MOOC hype is dead. […]Then, those of us interested in what massive and open can mean, learning-wise, can go back to whatever we decide to call networked open online learning, aka the MOOCs outside the venture capital model. As George Siemens said this morning, “Make no mistake – this is a failure of Udacity and Sebastian Thrun. This is not a failure of open education, learning at scale, online learning, or MOOCs.” Or, in Martin Weller’s words: “Does this mean MOOCs are dead? Not really. It just means they aren’t the massive world revolution none of us thought they were anyway.”
I come to bury hype, not to praise it.
Det blir extra intressant när man beaktar det faktum att det var hennes man Dave Cormier som myntade begreppet MOOC. Så vart står vi idag och vad innebär detta för alla aktörer i grundskolan, gymnasiet och högskolan?
Vad innebär det att veta något idag?
Det jag vill få till med BETT-resan är något som jag själv skulle vilja åka på som lärare och IKT-pedagog, och inte bara passivt sitta och lyssna, jag vill jobba med såväl händer som hjärna. Jag vill utmana mina idéer och tankar om lärande, internet och förmågan att läsa och orientera mig i en tid som denna och i ett fält som svämmar över av kunskap, människor och kanaler – vad innebär litteracitet för oss skolmänniskor idag och våra elever i morgon? Vad ryms i identitetsbegreppet uppkopplad lärare?
[slideshare id=28219046&doc=wweopen13-131113175644-phpapp02]
Sara Mörtsell kommer att assistera Bonnie Stewart i såväl utmaningar som kunnande kring MOOCs och digitala diplom – sk. badges. Hon kommer inför resan hjälpa till med att definiera och programmera en Mozilla Open Badge för seminariet, och ge oss en möjlighet att testa, fråga och erfara detta på nära håll – hur skall vi förhålla oss till Open Badges och lärandet när alla kan bygga diplom?
Fler överraskningar kommer, men jag ville bara dela med mig av lite glädje…