Här kör jag en liten screencast från programmet TAGSExplorer för att visualisera hur en konversation på twitter ”ser” ut, hur lärare utnyttjar sin förmågan att filtrera, sortera och extrahera information (litteracitet) från sociala medier via t ex hashtags samt hur en konversation om knytkonferenser mellan lärare växer till en Facebook-grupp och förhoppningsvis ett Edcamp i vår. Snabbheten i den typ av samtal som filmen visar, mellan människor som aldrig träffats, som organiserar sig via en hashtag och inom en vecka sätter upp en plattform för planering av en träff var inte möjlig innan internet fanns.
Stort tack till Helen Henriksson (@Herumahe) för att jag fick använda ”hennes” konversation om EdcampGBG som exempel.
2 svar
[…] oberoende av tid och rum, och arbetsgivare. Gratis. Se gärna detta exempel från Per Falk på hur en fråga på Twitter leder till ett skolutvecklingsinitiativ! Det här lär vara ca 20% av lärarna, så frågan vi måste ställa oss är hur vi får med oss […]
[…] de bygger resistenta PLNs med många trådar, noder och kluster. Se bara detta exempel på hur en konversation på twitter resulterar i ett Edcamp i […]