Just nu hinner jag inte skriva någon utförligare bloggpost men jag vill skicka iväg utvärderingen av Vita rosen till dem som följt projektet. Vi håller på att läsa igenom uppsatserna nu, samtidigt som vi analyserar svaren inför konferensen Framtidens lärande.
Men här är några synpunkter från eleverna som jag reagerade på:
- Facebook var ingen solklar succé. Varför?
- De ansåg att materialet var för komplicerat, Bödeln och Farväl till Berlin, men vilken typ av texter skall skolan arbeta med idag då?
- Några elever ansåg att ämnet kändes uttjatat och irrelevant, men varför drog några osmakliga vitsar på Facebook eller fällde märkliga kommentarer i samband med Sofie Scholl?
Jag har fått en mycket större förståelse för mellankrigstiden i Tyskland än vad jag hade innan projektet. Jag tycker att ideén om rollspelet var kul, men jag tror inte att eleverna utnyttjade det rätt fullt ut. Jag tror att om vi hade haft lektioner i datasalar där det var tänkt att vi verkligen skulle kommentera och disskutera händelserna på facebook så skulle nog fler ha gjort det. Jag kommenterade inte alla händelser eftersom jag inte hade så bra förståelse för vad som hände på mellankrigstiden, förns projektet var slut och jag hade lagt ner tid på att faktiskt lära mig det inför uppsatsen.
Enkät i Google Docs
Tidigare inlägg:
Vita rosen – en bikupa av intryck
Vita rosen – ett projekt om demokrati och civilkurage
Hembryggd eller hatbrygd
Han vill riva upp skolans värdegrund
Vita rosen