Professor Balthazar 2.0

>

Den senaste tiden har jag varit mer av LärarPer än just IT-Per, men det har varit en underbar tid med roliga och inspirerande projekt med eleverna. Existentialismen har utmanat och lyft mina elever och jag känner verkligen att jag har världens häftigaste yrke!

Men jag har inte bara jobbat med Kierkegaard och loggböcker utan även startat flera projekt innehållandes mobiler/GPSer. Mer om det kommer på TeachMeet-konferensen, men det är verkligen spännande att få testa nya plattformar som kanske skulle kunna vara läromedel i framtiden. Skolan köpte in en Android-telefon till mig, och med den har jag byggt olika AR-banor med information och bilder – här har vi verkligen en perfekt plattform för lärande. När vaknar branschen upp och inser att de finns pengar att tjäna här och material att bygga för skolan? Jag vill ha det här om ett år eller två, kommer det att finnas då, eller kommer jag gråtandes behöva väcka upp läromedelsföretagen om tre år?

Just nu funderar på jag på projekt kring ämnesintegrering av svenska, idrott och IT. Jag tror skolan behöver denna approach till hälsobefrämjande aktiviteter och kunskap om nästa generation inte skall gå under av understimulans och kunskapstörst. Alltså fram för en roligare och mer kreativ skola – någon som vill bubbla lite idéer kring det här?
Jag glömmer inte samtalet som jag hade med Peter Becker och Daniel Brandell på Framtidens Lärande när vi diskuterade synen på arbete och karriär och de sa… glöm inte att ha roligt! Det har faktiskt varit min paroll för denna termin, och oj va’ kul jag har med mina elever. Känner mig som en Professor Balthazar ibland, det bubblar och sprakar, och fram kommer det vilda projekt och lektionsupplägg!
Glöm nu inte att ha roligt! Tack till AmUnivers för fotot och Jonas för klippet!

Share