Grästorp kör TeachMeet

Jag och Henrik Widaeus fick ynnesten att prata och workshoppa med Grästorps kommun igår. Det var dels omdefinierat lärande för förvaltning och skolledning samt min presentation om ekosystem för lärare och skolpersonal. Hellyckat! Provocerande påståenden, sanningar som ledde till obehaglig tystnad och så en hel del skratt! Så jag går som på små moln idag när jag tänker på vad vi förhoppningsvis lyckades plantera där, att på väldigt kort tid övertyga dem om nödvändigheten med ökad transparens, bygga egna lärresurser och ett utvidgat kollegium.

Så nu hoppas jag att vi får komma tillbaka om ett par månader för en ny workshop och deras första TeachMeet ute i konserthallens trädgård.

 

Men anledning av detta så tänkte jag skicka en kommentar till gänget (Carl Heath, Malin Frykman och Kristoffer Hedram) bakom den välgjorda podcasten På tal om och deras julprogram där de pratade om fenomenet knytkonferens och TeachMeet. Överlag var de positiva, där de såg nyttan med ett pedagogiskt fora där lärarna får handfasta tips som de snabbt kan lyfta in i sin egen praktik och TeachMeets lättillgängliga format. Men det var just kommentaren om Kejsarens nya kläder och att namnet var på utrikiska som jag regerade på. En av poängerna för mig när jag anordnar TeachMeets eller Edcamps är just att introducera nya lärare för en global lärarföreteelse. Ibland behöver vi lyfta blicken och se att vi är del av någonting större, vi har en profession som finns över hela världen, och med rätt verktyg (t ex Twitter), så är du inte längre begränsad till endast kollegorna på skolan. Men som alltid skall du välja rätt konferens för rätt sorts sammanhang, och bara för att TeachMeet eller Edcamp låter häftigt? så innebär det inte att det är rätt jämt, eller vad kollegorna behöver för stunden.

Men ibland kan ett möte vara större än bara utbytet av tips och idéer, det kan faktiskt hjälpa till med att stärka en läraridentitet och vara sammanhangsskapande på en global nivå.

Share