“If you can’t explain it to a six year old, you don’t understand it yourself.”
― Albert Einstein

Jag och Dan Svanbom tänkte utforska rhizomatiskt lärande denna termin, följ hans klassrum här –  http://forsverigeitiden.blogspot.com/. Och jag måste säga att det är en otroligt härlig känsla att få dela en vision om nytt spännande lärande för både läraren och eleverna med en kollega som jag aldrig träffat annat än på twitter.

I helgen satt jag och dottern och ritade lite så jag passade på att anta Einsteins utmaning. Hur fungerar rhizomatiska rotsystem och vad är skillnaden mellan säg en liljekonvalj (rhizom) och en tulpan (vanliga rötter)? Det roliga var att hon hade riktigt insiktsfulla och intressanta resonemang kring hur blommor med rhizomer växer tätare och är lite starkare och suger upp MASSOR av vatten. Jag får återkomma med en intervju!

Så jag tror att man kan introducera mer komplicerade resonemang för ungdomar och barn, och varför inte applicera Körlings tankar om feta frågor när man ändå är igång.

Album på Flickr