Idag körde jag och Wikimedia en Wikipedia-workshop med SM1. Från 12.45 till 15.15 testade vi på att söka på wikipedia, läsa, granska, hitta fel, söka källor, lägga till källor, bygga …

…då händer det. Två av mina elever vandaliserar några artiklar på Wikipedia och skriver bland annat att

Hitler är fet.

Innan jag hinner reagera så har några Wikipedianer (utanför klassrummet) hunnit rulla tillbaka klottret på artiklarna och sedan spärra användarna. Allt inom loppet av sju minuter. Och deras sista tilltag var endast upp i 30 sekunder. Imponerande av Wikipedia.

Det första jag kände var självklart ilska då deras tilltag direkt spärrade flera av elevernas datorer, då de sitter på samma IP-nummer, men efter ett tag kände jag att det var en nyttig och lärorik erfarenhet för alla inblandade. Inklusive läraren.

  • Eleverna fick en ny respekt för uppslagsverket och att det är inte någon lekstuga bara för att det är öppet. Ibland spelar det ingen roll vad jag säger i klassrummet, eleverna måste få testa, misslyckas och förstå allvaret i vissa saker. Wikipedia är ett seriöst uppslagsverk och det är också deras riktlinjer kring öppenhet. Därför kan alla skriva där, men beter man sig illa så blir man blockad. Respekt.
  • De som skriver och sköter om Wikipedia är seriösa, och flera elever “klagade” på att de inte hittade stavfel på uppslagsverket när de aktivt sökte runt efter språk- eller stavfel.
  • Wikimedia representerade av Sophie och Harald skötte det här urproffsigt, pratade lite snabbt med eleverna, förklarade varför man inte fick göra så här och låste sedan upp deras konton.
Men på hela taget var det en mycket lyckad workshop, eleverna lärde sig enormt mycket om källkritik, informationssökning, Creative Commons och framför allt Wikipedia. Stort tack för dagen SM1, Wikimedia och UR som var där och gjorde ett reportage till Lärarrummet.

Vi avslutade arbetet med korta presentationer