Nu sticker vi ut igen för en exkursion vid Dammsjön (deras Wiki-artikeln är för övrigt första träff på Google). Som vanligt vill vi att eleverna skall undersöka vegetationen, djurlivet och ta prov på växter och vatten. Men det här gången skall de även formulera frågor till nästa grupp som skall ut till området. En utmaning för oss är öka engagemanget för närområdet och förståelsen för de naturvetenskapliga ämnena. Tyvärr är det här ett moment som eleverna gör i ettan och sedan aldrig mer. Genom att låta eleverna själva få formulera ett antal frågor till nästa grupp, så hoppas vi kunna hitta lite mer långsiktighet i projektet och området. Dessutom tror jag att det kan bidra till ett ökat engagemang för Dammsjön och en mer levande undervisning för elevgruppen.

Just nu grubblar jag på om jag skall lyfta in ett moment av GeoCaching här, där de kanske får gömma uppgifterna någonstans i “bushen”! Det vore väl festligt och relevant, särskilt som jag pratar geo-taggning och Panoramio med dem.

Jag hoppas att min kollega Helena Wågensand kommer att presentera det här arbetet och slutsatserna i november på TeachMeet!

(Illustrationen är gjord av Alejo Malias, se resten av hans illustrationer på Flickr.)